Sześć hybrydowych Impulsów II dołączy do floty KD

Nowe pojazdy hybrydowe, jakie dla Kolei Dolnośląskich wyprodukuje nowosądecki NEWAG, niebawem wyjadą na tory Dolnego Śląska. Będą szybkie, wygodne, nowoczesne i ekologiczne. Wartość sześciu elektryczno – spalinowych pociągów to prawie 170 mln zł brutto. Pierwszymi z nich podróżni pojadą najpóźniej za półtora roku. 

NEWAG S.A. w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejne 6. Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe 4 sztuki z opcji. Pierwsze składy na Dolnym Śląsku pojawią się za półtora roku, a kolejne – dwa miesiące później. Pociągi od NEWAG-u spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin. To doskonałe rozwiązanie do wykorzystania na trasach, które nie są zelektryfikowane w całości.

– Zakup sześciu hybrydowych Impulsów II to w tej chwili największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce. Zdecydowanie i mocno stawiamy na transport szynowy. Stopniowe przejmowanie linii kolejowych oraz powiększanie floty o nowoczesne i ekologiczne pociągi to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego – zapewnia Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej będą rozwijać prędkość 160 km/h, a w spalinowej – 120 km/h.

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w przyszłym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO Województwa Dolnośląskiego.

– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy między innymi Sobótki i Świdnicy zyskają możliwość łatwego i wygodnego dojazdu do stolicy województwa. Naszym celem jest maksymalne ułatwienie Dolnoślązakom dotarcia do miejsc pracy i nauki, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych, żeby komfort ich życia stale rósł – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Podpisany właśnie przez Koleje Dolnośląskie i NEWAG kontrakt o wartości 170 mln zł brutto to kolejna już w tym roku umowa na zakup nowoczesnych pociągów. Pod koniec września przewoźnik zamówił od bydgoskiej PESY pięć 5-członowych elektrycznych Elfów 2.

– Cieszy mnie, że dzięki zgodnej współpracy całego Zarządu Województwa Dolnośląskiego nasz samorządowy przewoźnik stale rozwija swoją ofertę przewozową. Zakup 11 nowych pociągów zostanie dofinansowany w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych kwotą ponad 85 mln zł – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa.

Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.

Prezentacja przez NEWAG na zeszłorocznym TRAKO pojazdów o napędzie dwusystemowym dała nam okazję do bliższego przyjrzenia się rozwiązaniom technicznym, którymi mocno interesowaliśmy się już wcześniej. Od razu zwróciliśmy uwagę na zalety tej konstrukcji w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych. Zarazem wchodziliśmy wówczas w etap ostatecznego precyzowania naszych oczekiwań względem funkcjonalności nowego taboru, kupowanego z projektu unijnego, który zarazem dzisiaj finalizujemy – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami ale one tylko potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów. Tylko tak zagwarantujemy sobie pełną swobodę realizowania przewozów a w efekcie stworzymy dla KD nowe perspektywy rozwoju – wyjaśnia Stawikowski i na zakończenie dodaje: – Jeszcze raz chciałbym podziękować moim kolegom z zarządu oraz wszystkim pracownikom KD, zaangażowanym w zakup nowych pociągów. Dziękuję również zarządowi województwa, który wspierał nas na każdym jego etapie.

Hybrydowe Impulsy II od spółki NEWAG S.A. dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie Koleje Dolnośląskie.

– Ta decyzja pokazuje, że Koleje Dolnośląskie nie schodzą z raz obranej ścieżki i dbają, aby ich flota zawsze składała się z najnowocześniejszych technologicznie pociągów dostępnych na rynku. Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia NEWAG-u do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i ekologii taboru kolejowego. Zamontowane jednocześnie oba silniki, elektryczny i spalinowy, pozwolą na obsługę każdego rodzaju tras. Nasze produkty słyną ze swojej niezawodności, także jestem przekonany, że będą służyć Dolnoślązakom przez wiele lat, zapewniając im komfort podróży – mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A.W umowie jest zapis o dostawie pierwszych trzech pojazdów najpóźniej za 18 miesięcy. Chciałbym jednak powiedzieć, że zrobimy wszystko aby całe zamówienie, czyli 6 hybryd, trafiło do Kolei Dolnośląskich do końca 2021 roku – deklaruje na koniec prezes Konieczek.

Samorząd województwa swoją politykę eliminacji wykluczenia transportowego realizuje także poprzez przejmowanie i rewitalizację linii kolejowych, nieużytkowanych często przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Celem tego przedsięwzięcia jest stworzenie możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły.

– Ważny jest także fakt, że inni mieszkańcy Dolnego Śląska i odwiedzający nas turyści zyskają dostęp bezpiecznym, regularnym, publicznym transportem zbiorowym do absolutnie eksportowych atrakcji turystycznych województwa – podkreśla Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego i zarazem przewodniczący Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.

 

 Zakup nowego taboru jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach realizacji Projektu pn. „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” w ramach Działania nr 5.2. w Priorytecie nr V Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.